برداشتی از زیارت عاشورا

یک رزمنده: 4 شبانه روز زمین را با دست کندیم تا حسینیه ب ا کنیم یک رزمنده دفاع مقدس گفت: برای ب ایی حسینیه در جبهه امکانات محدود بود و رزمندگان با دستان خود زمین را می کندند که بعد از آن دست همه آنها به شدت تاول زده بود، ولی پس از 4 روز، حسینیه آماده شد.





داود احمـدپور در خصوص عزاداری های محرم در جبهه ها افزود: عزاداری برای حسین(ع) در جبهه ها مختص محرم نبود و نسبت به حسین(ع)، کربلا، ی کربلا و عاشورا در تمام ایام برنامه بود. به خصوص در دهه محرم برنامه ها به صورت منظم پیش می رفت؛ زیارت عاشورا هر روز صبح خوانده می شد و نوحه خوانی و عزاداری مدام ب ا می شد، زیرا اعتقاد رزمنده ها بر این بود که حیات جبهه ها بستگی به توسل به شهید کربلا داشت.

وی به خاطرات ایام محرم در جبهه اشاره کرد و گفت: تنها افتخارم حضور در جبهه که هنوز هم به آن می بالم این بود که با بچه هیأتی ها بودم؛ با بچه هایی که نسبت به مسأله عاشورا و کربلا حساسیت خاصی داشتند، وقتی از جبهه برگشتند، هرکجا که امکان داشت هیأت خود را فعال د. به عنوان مثال رزمندگان گردان قمر بنی هاشم (ع) به صورت فعال در تهران بین بچه های رزمنده فعالیت می کنند و هیأت مکتب عاشورا در شهرری توسطشهید محمود ملکی ب ا شد. إحنة حسین عدنة وسیلة فواصل گفته شده : که شیعیان ن سامراء از امروز تا ده روز همه مشغول خواندن زیارت عاشوراء شوند و ثواب آنرا هدیه روح شریف نرجس خانم والده ماجده حضرت حجه بن الحسن (عج) نمایند تا این بلاء از آنها دور شود اهل مجلس این حکم را به تمام شیعیان رساندند و همه مشغول زیارت عاشوراء شدند. عقیق :عارف فرزانه آیت اللّه بهجت (ره) می فرمود: مضمون زیارت عاشورا گواه و روشن کننده عظمت آن است، مخصوصاً وقتی آنچه در سند زیارت ملاحظه می کنیم که صادق علیه السلام به صفوان می فرماید: زیارت عاشورا را بخوان و در خواندن آن استمرار داشته باش، من به خواننده آن چند چیز را تضمین می کنم: زیارت او قبول، تلاشش مشکور و حاجت وی از جانب خداوند متعال بر آورده می شود و با دست خالی باز نخواهد گشت. عاشورا از ریشة عشر به معنای ده و دهم و تاسوعا از ریشه تسع به معنای نه و نهم است .
این لفظ فقط بر نهمین و دهمین روز محرم اطلاق شده است.
به لحاظ آن که حوادث مهم کربلا در روز نهم و دهم ماه محرم الحرام اتفاق افتاد، این دو روز را برجسته تر نموده و به نام تاسوعا و عاشورا یعنی روز نهم و دهم محرم الحرام در فرهنگ مسلمانان به ویژه شیعیان از جایگاه خاصی بهره مند شد.
ابن اثیر در کتاب «نهایه» میگوید: «عاشورا یک اسم ی است» .(1) حضرت رضا(ع) می فرماید: « ی که در روز عاشورا از انجام کارهای مورد نیاز خویش پرهیز نماید، خداوند، حوائج دنیا و آ ت او را برآورده کند و ی که روز عاشورا را، روز حزن و اندوه و مصیبت و گریه خود قرار دهد، خداوند روز قیامت را، روز شادی و سرور او گرداند و چشمش با دیدن ما در بهشت، روشن گردد.(11) گفته شده است که عاشورا روزی است که خداوند تعالی ده ش را با ده کرامت افتخار بخشیده است که از قرار ذیل است. اول: در این روز، خداوند موسی علیه السلام را نصرت بخشید، در دریا راه را برایش باز نمود تا از چنگ فرعون نجات یافت و فرعون با لشکرش غرق گردید. دوم: در این روز کشتی نوح علیه السلام با سلامتی در جودی (نام یکی از کوه ها) استقرار یافت. سوم: در این روز یونس علیه السلام از شکم نهنگ نجات یافت. چهارم: در این روز خداوند توبة آدم علیه السلام را پذیرفت. پنجم: در این روز یوسف علیه السلام از قعر چاه تاریک بیرون آورده شد. ششم: در این روز عیسی علیه السلام به دنیا آمد و در همین روز به آسمان برده شد. هفتم: در این روز خداوند داود علیه السلام را مورد عفو و بخشش خود قرار داد. هشتم: در این روز ابراهیم علیه السلام چشم به جهان گشود. نهم: در این روز چشمان یعقوب علیه السلام دو باره روشن گردید و بینا شد. دهم: در این روز گناهان گذشته و آیندة بزرگ صلی الله علیه وآله وسلم بخشیده شد. درکتاب های تاریخ خصائص زیادی در مورد روز عاشورا ذکر شده است که ارتباطی به نامگذاری آن ندارد، و در مورد ان باید گفت که خصائص و کرامات آنان بالاتر از این عدد است، و بعضی گفته اند که عاشورا بخاطر این، به این اسم نامگذاری شده است که خداوند امت محمد صلی الله علیه وآله وسلم را به ده کرامات مشرف ساخته است که بطور مختصر آنرا بیان می داریم: 1- ماه رجب که بر دیگر ماه ها فضیلت دارد. 2- ماه شعبان که بر دیگر ماه ها فضیلت دارد. 3- ماه مبارک رمضان که فضیلت آن بر همه آشکار است. 4- شب قدر که بهتر از هزار ماه است. 5- روز عید که روز پاداش دادن خداوند به بندگان است. 6- روز های ده گانة (ذی الحجه) که روزهای ذکر خداوند است. 7- روز عرفه که روزه گرفتن در این روز کفارة گناهان دو سال است. 8- روز عید اضحی یا روز قربانی که سبب به خداوند است. 9- روز های که بهترین روزهای هفته است. 10- روز عاشورا که روزه گرفتن درین روز کفارة گناهان یک سال قبل است. (مرجع تحقیق کتاب حقیقت عاشورا مؤلف، محمدعوده رحیلی مترجم قریب الله مطیع) خدایا ما رو لحظه ای و کمتر از لحظه ای به خودمون وانگذار ( امین ) ... خدایا کمک کن زر و زور و تزویر راهزن ایمانمون نشن ( امین ) ... خدایا ------------------ (( ماس دعا ، الهم عجل لولیک الفرج ( امین )) ...
یکى از اصولى که قرآن بر آن اصرار دارد، عشق به خوبان و خوبى ها، و تنفر از بدان و بدى هاست. قرآن مى فرماید:

(صلّى اللّه علیه و آله) مأمور است که به مشرکان بگوید:

«انّنى برىٌ ممّا تشر »

من از آنچه شما شریک خدا قرار مى دهید، بیزارم.

(سوره توبه، آیه 114)

سوره ى توبه، نشان گر آن است که تنها علاقه به خوبى ها کافى نیست، بلکه باید با بیان و فریاد، گفتن و نوشتن، نامه و ناله و اشک و عمل، از بدیها بیزارى جست و نسبت به آنها ابراز تنفر کرد.

هر سال میلیون ها مسلمان در سرزمین منى در کنار خانه ى خدا به پیروى از ابراهیم(علیه السلام) در سه روز پشت سر هم به سوى نماد ، 49 سنگ پرتاب کرده و از و نماها برائت مى جویند.

بعد از پرتاب سنگ ها به سوى ، حاجیان این دعا را مى خوانند: (خدایا حج من را قبول کن.) که این رمز آن است که قبولى حج با طرد و ها همراه است.

در زیارت عاشورا به حسین(علیه السلام) و یارانش صد مرتبه سلام مى دهیم و در مقابل، به دشمنان او که دشمنان دین و خدایند، صد بار لعنت مى کنیم.

تکرار پرتاب سنگ در سرزمین منى به ، و تکرار لعنت در زیارت عاشورا، نشان دهنده ى آن است که باید با محبّت خوبان و بغض دشمنان خو بگیریم و خو گرفتن در اثر تکرار است.

اگر به حسین(علیه السلام) سلام مى گوییم، از قرآن آموخته ایم که به پیام آوران آسمانى و رهروان الهى سلام مى گوید:

«سلام على نوح فى العالمین»

(سوره صافّات، آیه 79)

«سلامٌ على ابراهیم»

(سوره صافّات، آیه 109)

«سلام على موسى و هارون»

(سوره صافّات، آیه 120)

«سلام على آل یاسین»

(سوره صافّات، آیه 130)

اگر ما بر بنى امیه و غاصبان حکومت حقّ، لعن و نفرین مى کنیم، از قرآن آموخته ایم که مى فرماید:

«اِنّ الّذین یؤذون اللّه و رسوله لعنهم اللّه فى الدنیا و الا ة»

آنان که خدا و ش را اذیّت مى کنند، خداوند آنها را در دنیا و آ ت لعنت مى کند.

(سوره احزاب، آیه 57)

ما نفرین و لعن به دشمنان خدا را از انبیا یاد گرفته ایم؛

«لعن الّذین کفروا من بنى على لسان داود و عیسى بن مریم»

کافران بر زبان داوود و عیسى بن مریم لعن شده اند.

(سوره مائده، آیه 78)

خلاصه آنکه سلام و نفرین ما در تمام زیارت ها به خصوص زیارت عاشورا، برخاسته از فرهنگ و روح قرآن است.



منبع: ده گفتار، قرائتی

در واقعه عاشورا افردی که در میدان با داس و شمشیر و سنان، رو به روی اهل حق ایستادند، عمله هایی بودند که با پشت گرمی فرماندهان نشسته در کوفه و شام و در هوای دریفات مقرّری و وعده حاکمیّت بر ری شمشیر می زدند؛ در حالی که در آنچه می د، مسئول بودند و بی گمان مشمول شماتت و لعن خدا، رسول خدا(ص) و جمله مؤمنان.... از قلّه عاشورا تا دریای ظهور خواست خدا وقوع حادثه عاشورا در ماه محرم نبوده تا از فلسفه آن سؤال شود، بلکه خواست خدا این بوده که این حادثه در ماه محرم واقع نشود، زیرا خداوند از وقوع جنگ و خونریزی در ماه های حرام از جمله محرم کلاً منع فرموده است. به گزارش فارس، یکی از سؤالاتی که پیرامون عاشورا مطرح می شود، این است که محرم جزو ماه های حرام است، پس چرا حسین(ع) در این ماه جنگ کرد؟ اصلاً فلسفه اینکه خدا خواست تا واقعه عاشورا در این ماه باشد، چیست؟ مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم این گونه پاسخ می دهد: پیش از در میان ماه های قمری چهار ماه(رجب، ذی القعده، ذی الحجه، محرم) حرام بوده که در آن بر طبق سنت حتی در جاهلیت جنگ و خونریزی حرام و پیکار در آن زشت شمرده می شد و هر قبیله ای هم که با هم جنگ داشتند، مانند: اوس و خزرج که 120 سال با هم نزاع و پیکار می د، در این چهار ماه متارکه می د. که یک دین اجتماعی بود، هر ادب و سنت ملی که مخالف با عقل و شرع نبود، حفظ می کرد، در دوره ماه های حرام مورد احترام تمام قبایل بود، جز آنکه بنی امیه چون بر کرسی ریاست نشستند، نه تنها آداب و سنن دین را محو د، بلکه آداب و رسوم ملی عرب را هم زیر پا گذاشتند، لذا مورخین عرب آن ها را از نژاد عرب نمی شناسند.[1] روز عاشورا در شهر ما ،همچون دیگر ای ایران روزی خاص و دیدنی با مراسمی ویژه برای شهادت حسین علیه السلام و فرزندانش و یاران با وفایش بود. روزی که نشان می داد بسیاری از مردم برای خدمت به همنوعِ عزادارِ مسلمانِ خود و جهت رضای خداوند واین همام برنامه دارند. روزی که نشان می داد که پیر و جوان ، دارا و ندار و هر ی که اعتقادی دارد ، مشغول تلاشِ خستگی ناپذیری بودند تا به همدیگر به نوعی کمک کنند تا شریک در ثواب عزاداری باشند. کربلا، ای ارض البلا، چون عاشورا در تو خلق شد کربلا نشات گرفت و اربعین است حاصل عشقبازی شیعیان علی (ع) با خاکی که آغشته به خون آل علی (ع) است. www.iran-stu.com آهسته آهسته به اربعین سید و سالار شهیدان نزدیک می شویم، 40 روز از واقعه طف می گذرد ولی دل ها هنوز چله حسین (ع) را بر دوش خود دارند و داغ ظهر عاشورا هنوز شیعه را می سوزاند.
همانا دل های شیعیان علی (ع) آرام نمی گیرد مگر با بدرقه مظلوم کربلا، و این بدرقه نه بدان آسانی است که بتوان با این قلم های نحیف و این واژه های ضعیف آن را وصف کرد.

بدرقه ای که فرسنگ ها و فرسخ ها را به عشق حسین (ع) با پای پیاده پیموده و به خاک طف پا می نهند تا نجوا دهند که یا ابا عبدالله، همانا مصیب تو و اهل بیت (ع) تو تا ابد در گوش و جان ماست و نهضت تو همانا در قلب های ما حکمفرماست که راه حسین (ع) نه آن است که راه سست بنیادان و یاد او نه آن است که یاد صفتان را به پیش دارد.

اربعین امسال نیز، از شور خالی نبود و شعور نیز کم نداشت، شوری که هیچ جاده ای یارای جای دادن عشاق حسین(ع) را نداشت، و شعوری که هیچ مرزی باعث نشد که یاران زمان حسین(ع) فرامرزی پیشه نکنند و راه نینوا را در پیش نگیرند.

به راستی که کربلا، شاخه همخون جدا مانده ماست، به راستی که کربلا نه تنها شهری ست بلکه یک مکتب است، مکتبی به وسعت ، ی که به وسعت دنیا و آ ت بوده و شیعه این را به خوبی می داند که این مکتب پایان ناپذیر است.

کربلا، ای عرض البلا، چون تویی، عاشورا هست، چون عاشورا در تو خلق شد کربلا نشات گرفت و اربعین است حاصل عشقبازی شیعیان علی(ع)، با خاکی که آغشته به خون آل علی(ع) است.

اربعین، ما در راهیم، آغوش باز کن که ما را زیارت مولایمان حسین(ع) بس، بغل بگشا که ما را سلامی به عباس(ع) بس...

اربعین، تو نه واقعه ای و نه نسبت به مناسبت، تو تجدید میثاقی با عدل، با حضرت خوبی ها، با جناب فداکاری ها و با سیدال (ع)، تو تکرار مکرری، تو تحریر احراری و تو مقلب القلوبی، پس آغوش بگشا که خیل عاشقانت را یارای آغوش تو نیست، ما را تکه تال برای آسایش، و تکه نانی برای رفع جوع، اما زیارت ضریح طلاگون خود را از عشاق بی پر و بال خود دریغ نکن که همانا ما تشنگان و پابرهنگان حریم حرم یار هستیم.

بسم الرب الحسین(ع)، و السلام علی الحسین(ع) و علی اصحاب الحسین(ع)، سلام بر عاشورا، سلام بر کربلا و سلام بر اربعینی که هیبت و صلابت شیعه را به رخ می کشاند و باعث ف و مجد یاران حسین(ع) می شود. از این رو، به نظر می رسد معنای واقعی حدیث «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» همین الگو و سبک زندگی حسین(ع) برای جوامع انسانی است. با توجه به این مساله باید گفت همه زیارت ها و عزاداری ها برای حسین(ع) و اهل بیت(ع) باید با هدف رسیدن به این سبک زندگی صورت گیرد و همه آن اعمال را باید به عنوان مقدمه ای برای رسیدن به این هدف مهم در نظر گرفت.ذکر این نکته ضروری است که اگر به حادثه عاشورا تنها به عنوان رخدادی تاریخی نگریسته شود، سبک زندگی خاصی از آن است اج نخواهد شد، اما به تعبیر برخی بزرگان ازجمله معظم انقلاب، عاشورا و کربلا یک حادثه نیست و یک فرهنگ است و این فرهنگ قابلیت ارائه سبک زندگی خاصی را برای بشریت دارد و همه جوامع این گونه از سبک زندگی را که مبتنی بر معرفت و آموزه های فطری است، می پسندند.برای بیان این سبک زندگی می توان به سه سطح فردی، اجتماعی و اشاره کرد و شاخص های عاشورایی این سطوح را بیان داشت.در عرصه فردی، با مشاهده رفتار های حسین(ع) در طول دوران زندگی مشخص می شود پیوند قیام عاشورا و قیام مهدی(ع) سوم شعبان مهدوی دراعمال روز سوم شعبان ، دعایی نقل شده که خداوند را در آن به حق سیدال ء علیه السلام قسم می دهیم از جمله اوصافی که در ابتدای دعا درباره ی ایشان آمده چنین است : ... زهره سادات ، از اساتید حوزه و پیام نور آشتیان در کرسی آزاد شی که با محوریت قیام عاشورا در این واحد ی برگزار شد، گفت: محرم ماه جهاد و شهادت و ماه عشق و ایمان است؛ بنابراین جوانان به ویژه دانشجویان نسبت به زنده نگاه داشتن فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت باید احساس مسئولیت کنند. وی یکی از اه قیام عاشورا را زنده نگاه داشتن و جلوگیری از فراموشی فریضه امر به معروف و نهی از منکر بیان کرد و افزود: بی شک حیات طیبه امت ی در واقعه کربلا ماندگار شد و امروز نوبت ماست که در بسط و گسترش و انقلاب در جهان تلاش کنیم. سیده زهره در پایان عاشورا را سرمایه حق طلبان و خواهان عالم بیان کرد و با اشاره به اینکه جوانان این مرز و بوم به ویژه دانشجویان با شناخت مکتب حسینی و قیام عاشورا قدم در راهی ماندگار گذاردند، افزود: این قیام می تواند در قالب تعلیم و تربیت مورد توجه باشد. یکی ازعلماء بزرگ ( مرحوم آیت الله سید محمد باقر مجتهد سیستانی پدر آیت الله العظمی حاج سید علی سیستانی دامت برکاته ) در مشهد مقدس برای آنکه به محضر زمان شرفیاب شود ختم زیارت عاشورا را چهل هر هفته در مسجدی از مساجد شهر آغاز می کند او می گفت: در یکی از های آ ناگهان شعاع نوری را مشاهده که از خانه های نزدیک آن مسجدی که من در آن مشغول به زیارت عاشورا بودم می ت د، حال عجیبی به من دست داد، از جای برخاستم و به دنبال آن نور به درب آن خانه رفتم، خانه کوچک و فقیرانه ای بود، از درون خانه نور عجیبی می ت د ، در زدم وقتی در را باز د، مشاهده حضرت ولی عصر زمان علیه السلام در یکی از اتاقهای آن خانه تشریف دارند و در آن خانه جنازه ای را مشاهده که پارچه سفیدی به روی آن کشیده بودند. وقتی من وارد شدم و اشک ریزان سلام ، حضرت به من فرمودند: چرا اینگونه دنبال من می کردی و رنجها را متحمل می شوی ؟ مثل این باشید (اشاره به جنازه د) تا من دنبال شما بیایم . بعد فرمودند این بانویی است که در دوره بی حج (رضا خان پهلوی) هفت سال از خانه بیرون نیامد تا مبادا نامحرم او را ببیند ! ارتباط عاشورا و ظهور، و بازتاب آن در جریان های و رسانه ای معاصر با تأمل در ادعیه، زیارات و روایات مربوط به دو واقعه عاشورا و ظهور، درمی ی م که نه تنها مقابله با اهل بیت علیهم السلام _ به ویژه در واقعه عاشورا _ در همکاری میان دو جریان یهود و بنی امیه به عنوان دو روی یک سکه به نام حزب صورت گرفته، بلکه این همکاری و تقابل تا آ ا مان و هنگام ظهور، ادامه یافته و در آن روز به پایان خوش پیروزی حزب الله می رسد. در این نوشتار، این مطلب به عنوان نمونه در بررسی دو جریان رسانه ای هالیوود و به طور مشخص نقد «محمد رسول الله» (الرسالة) و هچنین جریان و تاریخی نقل و انتقال های خاندان بنی امیه تا امروز و به طور مشخص ظهور گروه تکفیری پی گیری شده است. ادامه مطلب عاشورا از ریشة عشر به معنای ده و دهم و تاسوعا از ریشه تسع به معنای نه و نهم است .
این لفظ فقط بر نهمین و دهمین روز محرم اطلاق شده است.
به لحاظ آن که حوادث مهم کربلا در روز نهم و دهم ماه محرم الحرام اتفاق افتاد، این دو روز را برجسته تر نموده و به نام تاسوعا و عاشورا یعنی روز نهم و دهم محرم الحرام در فرهنگ مسلمانان به ویژه شیعیان از جایگاه خاصی بهره مند شد.
ابن اثیر در کتاب «نهایه» میگوید: «عاشورا یک اسم ی است» .(1)
همین مطلب را طریحی در «م. http://netbest.persiangig.com/ashora/14.jpgزیارت عاشورا یکی ازاعمال بسیارسفارش شده ازسوی ائمه اطهار(ع)زیارت حسین(ع) درکربلا می باشد،به نحوی که برای آن فضیلت های بی شماری ذکرشده است،
هنگامی که فردی تصمیم به زیارت آن حضرت می گیردخداوندگناهانش راموردبخشایش قرارمی دهدوهنگامی که درراه زیارت او گام می سپارد،آنهاراازکارنامه عملش محومی نمایدودرمرحله بعدکارهای شایسته اش راچندبرابرمی سازد و همین گونه درهر مرحله ای به کارهای نیک اوافزوده می شودتاواردبهشت گردد.هنگامی که آهنگ زیارت آن حضرت نموده وغسل کند، گرامی ندایش می دهدکه:«یا وفد الله! ابشروا بمرافقتی فی الجنه...؛ای روی آورنده به خدا! وای میهمان او!بشارتت بادبه همراهی من دربهشت،و مومنان(ع) به اوندامی دهد که:.... حسین بن علی علیه السلام
معرفی
همسران و فرزندان
حضور در جریان مباهله و اء
حمایت از جانشینی علی
دوران حکومت علی علیه السلام
دوران حسن علیه السلام
دوران ت
سیاست (ع) در برابر معاویه
سیاست معاویه در برابر
خطبه در منا
دوران حکومت یزید
واکنش (ع) در برابر یزید
نامه کوفیان
حرکت از مکه به سمت کوفه
واقعه کربلا
روز هفتم: بستن آب به روی حسین  علیه السلام
روز تاسوعا
شب عاشورا
روز عاشورا
اربعین حسینی
زیارت اربعین
اربعین
قیام عاشورا: دیدگاه‌ها و پیامدها
سوگواری
ویژگی‌ها و فضایل
حرم حسین علیه السلام
ت یب آرامگاه
زیارت حسین علیه السلام
منابع عزاداران مسجداعظم حضرت رقیه (س) در روز عاشورا : ابتدابعدازمیل صبحانه که چندین سال است توسط دوتن ازاعضاء مسجد تهیه شده بود زیارت عاشورا خوانده شد سپس هیئت که تعدادعزاداران بیش از 1500 تن بود در مسیر مسجد تا خیمه گاه برای عزاداری ودرهنگام اذن برای ادای فریضیه ظهر عاشورا در دو گروه آقایان وبانوان به سوی مصلی حرکت دودرصحن مصلی نسیم شهر پس از ظهربه ت حجت ال محسن زاده نسیم شهر کربلایی فردین عزتی مداح هیئت عزاداران مسجد اعظم حضرت رقیه (س) گزاران ظهر عاشورا را در سوگ اباعبدالله الحسین (ع) و یاران با وفایش به فیض رساند سپس گروه سرود وتواشیح نورالهدی کانون فرهنگی هنری مسجد حضرت رقیه (س) که در بسیاری از مراسمات به اجرای تواشیح می پردازند زبانحالی از ک ن یتیم ومظلوم حسین(ع) اجرا نمودند که حاضران وعزاداران را متاثر نمود،،وپس از عصر عاشورا و تعزیه خوانی ،زنجیر زن و ن به نوحه سرای وعزاداری پرداختند در محل مسیر تا مسجد را به عزاداری پرداختند ودر نهایت مسجد با احسان تهیه شده از سوی اعضاء خود با توزیع تعداد 4000 پرس غذای گرم از عزاداران ، میهمانان وهمسایگان مسجد پذیرایی نمود.لازم بیاد آوریست که مسجداعظم حضرت رقیه سلام الله علیه از شب ششم محرم تا ظهر روز عاشورا از محل نذورات واحسان قربانی ویک نوبت نیز از سوی اوقاف وامور خیریه غذای گرم توزیع نمود است.














[ نقل مطالب تنها با ذکر منبع آزاد است ] هویت ی عاشورا این عاشوراست که هر ساله به سراغمان می آید. مدرسه ای که از سرچشمه های آن می نوشیم، مدرسه ای که ایمان ما را تازه کرده و در ما انگیزه عمل ایجاد می نماید، عاشورا مدرسه ای است که همه در آن می آموزند، مردان، ن، پسران و دختران جوان، ک ن و سالخوردگان. در آن درس از پی درس می آموزند، درس های کربلا بسیارند و بی پایان. کربلا می ماند و در همه زمان ها و مکان ها همراه ما می باشد و تو خلوص صادقانه را با آن احساس می کنی. این همان راز عاشوراست که سبب می شود به مدرسه ای در طول زمان تبدیل شود. از دوردست های تاریخ به سراغ تو می آید تا بهترین راهنما و یاور و تبیین گر تعالیم ی برای تو باشد. از این رو هر گونه تعلق به مدرسه عاشورا، دلبستگی به و عشق ورزی به قرآن و تعهد به اطاعت الهی به شمار می آید. ما عشق به عاشورا را به دور از رفتار عملی نمی دانیم و هویت عاشورایی خود را جدای از هویت ی نمی دانیم. درست است که عاشورا برای خود حال و هوای خاصی دارد، مانند لباس سیاه و و عزاداری و گریه و اندوه، اما این ها همه هدف حسین(علیه السلام) نیست، این ها همه آن چیزهایی نیست که او را برای آن ها به شهادت رسید. فقط با این کار ها نمی شود با حسین(علیه السلام) همدردی کرد. همه این ها ابزاری برای درک اه حسین(علیه السلام) است. اه حسین همان چیزهایی است که او آن ها را اعلام داشته است و در رأس آن ها امر به معروف و نهی از منکر قرار دارد. در رأس اه حسین(علیه السلام) سرخم ن در برابر ظالم است که تجسمش در آن زمان یزید بود با همه فسق و فجور و خواری و خونریزی اش. اگر شما یک انقلاب برای همه از این، و ما به خوبی آگاه است که درس های عاشورا، بنابراین عاشورا قیام علیه همه این ها بود. ما هم باید به خوبی درس های عاشورا را فرابگیریم تا هیچ یک از آن ها از دستمان نرود و از فیض برکات آن محروم نشویم. (بسم الله الرحمن الرحیم)

سخنانی که از حسین (علیه السلام) و اصحاب آن حضرت نقل شده به طور واضح و روشن ، اه و انگیزه های این نهضت پرشور و را تبیین می کند و درس ها و عبرت هایی را که انسان ها در طول قرون می توانند از آن بهره ببرند، آشکار می نماید و پیامها و آموزه های خود را به همگان نشان می دهد.


ما در این جواب به گوشه ای از درس ها و پیام های عاشورا از زبان انی که خود، این نهضت خونین و حماسی را آف د می پردایم : علل به وقوع پیوستن قیام عاشورا مسؤولیت دینی ، مسؤولیت بزرگی را در مورد آنچه در کشور مسلمین اتفاق می افتد، حوادث و بحرانهایی که با دین آنان منافات دارد و با منافعشان سازگار نیست، برعهده هر مسلمان گذاشته است؛ زیرا هیچ پذیرفته نیست در که مسلمان، در برابر حوادث تکان دهنده ای که بر امّت یورش می آورد و تربت حسین درعاشورا به رنگ سرخ تغییر کرد+تصاویر رسانه های عراقی هرساله از تغییر رنگ تربت حسین (ع) به رنگ سرخ در صبح روز عاشورا خبر می دهند. تربت اخذ شده از نزدیکترین مکان مقبره شریف حسین (ع) هر ساله در روز عاشورا و در مقابل بازدیدکنندگان به رنگ سرخ تغییر رنگ می دهد.

تربت حسین(ع) در روز عاشورا به رنگ سرخ تغییر کرد+تصاویر

تربت حسین(ع) در روز عاشورا به رنگ سرخ تغییر کرد+تصاویر

تربت حسین(ع) در روز عاشورا به رنگ سرخ تغییر کرد+تصاویر

تربت حسین(ع) در روز عاشورا به رنگ سرخ تغییر کرد+تصاویر روستای دشتی در شب و روز اربعین حسین(ع) عزادار بود / مراسم بیست و هشتم ماه صفر .... غلامحسین عیالبار: مردم ولایتمدار روستای دشتی اسماعیل خانی از توابع بخش آب پخش در شب و روز اربعین حسینی عزادار بود. عزاداران حسینی در شب و روز اربعین حسین(ع) و یاران با وفایش با اجتماع در زیر بیرق اباعبدالله الحسین(ع) در مسجد ولی عصر(عج) و حسینیه فاطمه ا هراء (س) شور و دلدادگی خود را با زیارت عاشورا و زیارت اربعین، عزاداری و زنی، سخنرانی و اقامه ظهر و عصر به جماعت به ت حجه ال حامد معین مستقر در روستا به نمایش گذاشتند. لازم بذکر است، مراسم اربعین حسین(ع) ویژه برادران در مسجد و خواهران نیز در حسینیه بطور جداگانه برگزار شد. ناگفته نماند، مراسم دهه سوم ماه صفر روستا با زیارت عاشورا، سخنرانی و عزاداری هر شب از ساعت هشت شروع می شود و در آ ماه صفر دعای ندبه همراه با صبحانه بعد از جماعت صبح و عزاداری روز 28 ماه صفر زنجیرزنی و سخنرانی و زنی و سوگواران در این روز پر از غم و اندوه بعد از اقامه ظهر و عصر برادران در مسجد ولی عصر(عج) و خواهران در حسینیه فاطمه ا هراء (س) در کنار هم به پای سفره طعام نذری نذورات جمع آوری شده خواهند نشست. سل روز به نیت براورده شدن حاجات لبخند خانوم زیارت عاشورا میخونیمایشالا حاجت روا بشن حضرت حسین بن علی- علیه السلام- در شب عاشورا یک جور سخن گفت و در روزعاشورا یک جور؛ شب برای پس زدن نااهل ها و روز برای جذب اندرونیانی بود که از بد روزگار و بد خودشان به خودشان، آن بیرون در لشکر عمر سعد ایستاده بودن، اندرونیانی که به ظاهر بیرونی بودند.
شب عاشورا، سخن از «نمی خواهم، احتیاج ندارم، بروید، بیعتم را برداشتم» بود؛ روز عاشورا می گوید، بیایید به من کمک کنید، آیا یاوری و مددکاری هست؟ هل من ناصر ینصرنی؟
شب صحبت می کند تا مبادا خبیثی د. بسم الله الرحمن الرحیم 39امین جلسه هفتگی زیارت عاشورای گروه فرهنگی شهید علی طلعتی با حضور مداح عزیز،برادر اکبر حقیقت،وبا یادی از ی عزیز و علمدار کربلا در دار القرآن حسینیه جماران برگزار شد... تصاویر بیشتر را در ادامه مطلب مشاهده نمایید سفارش آیت الله بهجت در خصوص زیارت عاشورا حضرت آیت الله بهجت در پاسخ به سوالی ضمن تصریح به جایگاه زیارت عاشورا به حکایتی از ح کشفی که برای یکی از بزرگان در اثر زیارت عاشورا ایجاد شده است اشاره کرده اند. از حضرت آیت الله العظمى بهجت پرسیدند: داستان ها و قضایایى از انى که پیوسته زیارت عاشورا مى خواندند و به این صورت، متوسل مى شدند، گردآورى و چاپ شده است. نظر حضرت عالى در این باره چیست؟ ایشان پاسخ داده اند که: متن زیارت عاشورا، بر عظمت آن گواه است ؛ خصوصا با ملاحظه آنچه در سند زیارت رسیده است که حضرت صادق (علیه السلام) به صفوان مى فرماید: ((این زیارت و دعا را بخوان و بر آن مواظبت کن. به درستى که من چند چیز را بر خواننده آن تضمین مى کنم: 1. زی قبول شود. 2. سعى و کوشش وى مشکور باشد 3. حاجات او هرچه باشد، برآورده شود و ناامید از درگاه خدا برنگردد. اى صفوان! این زیارت را با این ضمان، از پدرم یافتم و پدرم از پدرش...تا المؤمنین (علیه السلام) و حضرت نیز از رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم) و رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم) از جبرئیل و او هم از خداى متعال نقل می کند و هرکدام این زیارت را با این ضمان، تضمین کرده اند و خداوند به ذات اقدس خود قسم یاد نموده که: ((هر این زیارت و دعا را بخواند، دعا و زیارت وى را بپذیرم و خواسته اش هرچه باشد، برآورده سازم)). و از سند او استفاده مى شود که زیارت عاشورا از احادیث قدسى است 1و همین مطالب، سبب شده است که علماى بزرگ ما و ان ما - با آن همه مشغولیت هاى علمى و مراجعاتى که داشتند - به خواندن آن مقید بودند تا جایى که ما، مرحوم حاج شیخ محمد حسین اصفهانى، از خداوند خواسته بودند که در آ عمرشان، زیارت عاشورا را بخوانند و سپس قبض روح شوند و دعایشان هم مستجاب شد و پس از پایان این زیارت، درگذشتند. تقید شیخ صدرا بادکوبه ای به زیارت عاشورا شیخ صدرا بادکوبه اى با تبحرش در علوم عقلى و نقلى، آنچنان مقید به زیارت عاشورا بود که به هیچ عنوان، آن را ترک نکرد و ى باورش نمى آمد که ایشان، این چنین پاى بند به عبادات و زیارت عاشورا باشد. یکى از بزرگان هم نقل مى د روزى به قبرستان وادى السلام رفتم، در مقام حضرت مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشریف) دیدم پیرمردى نورانى، مشغول زیارت عاشورا است و از حالات او معلوم شد که زائر است. نزدیک او رفتم ؛ ح کشف براى من نمودار شد و حرم حسین (علیه السلام) و زائران آن حضرت را که مشغول رفت و آمد و زیارت بودند، مشاهده !)). شرح زیارت عاشوراء و داستان هاى شگفت آن: 33-36. سبب آستان بوسی اهل بیت (ع) از سوی شیخ انصاری مسلمانان در شان اهل بیت (علیه السلام) در غایت اختلاف اند، چنان که در مورد قرآن نیز چنین هستند. برخى آن قدر ضعیف هستند که در بوسیدن ضریح آن ها شک و اعتراض دارند. آقایى ظاهرا به مرحوم شیخ انصارى که حرم یا ضریح را بوسید، اعتراض کرد که آقا شما هم؟! برع مرحوم دربندى به ایشان گفت: آقا کار شما براى مردم حجت است، وقتى به حرم مى روى، ضریح حرم حضرت ابوالفضل (علیه السلام) را ببوس. شیخ در جواب فرمود: عتبه درب را مى بوسم که گرد و خاک پاى زوار است ! در یکى از زیارت حضرت سید ال ء (علیه السلام) آمده است: ثم قبل الضریح من اءربع جوانبه. بحار الانوار 98: 336؛ اقبال الاعمال: 712. جهت مشاهدی قسمتی از کلیپ تصویری این مطالب به ادامه مطلب مراجعه فرمایید 1 یکی از مقاتل که درباره قیام حسین علیه السلام و حادثه عاشورا نوشته شته است، مقتل «ابومخنف» است. هرچند این کتاب در زمان فعلی مفقود شده است ولی تمام یا قسمتهایی از این کتاب ذر کتب انی همچون طبری و شیخ مفید که به این کتاب دسترسی داشتند نقل شده است. این مقتل دارای امتیازاتی است؛ از جمله: ۱. نویسنده این کتاب از راویان موثق شمرده شده است. هرچند در تشیع و تسنن این شخصیت اختلاف نظر وجود دارد، ولی مرحوم نجاشی که از رجالیون معروف است ایشان را توثیق نموده . فرا رسیدن ماه محرم و ایام سوگواری حضرت ابا عبدالله الحسین تسلیت و تعزیت باد. امیدوارم که دوستان در این ماه توفیق خواندن زیارت عاشورا را داشته باشند و توفیق شرکت در مراسم عزاداری و محافل را داشته و ما را از دعای خیر خود فراموش ننمایند. نابع اولیه ای که مقتل نگاران سده های آغازین هجری به آن عنایت داشته و مقتل نگاران سده های بعد از حاصل زحمات آنان در نگارش آثار خود سود جسته اند عبارت اند از : 1-3 . اخبار غیبی عاشورا : که مبتنی بر احادیثی است که پیش از وقوع حادثه خون نگار عاشورا از رسول گرامی (ص) ، المومنین (ع) ، سلمان فارسی و دیگران روایت کرده اند و ابعاد این فاجعه را به تصویر کشیده ا ند ، و ما برای نمونه به نقل شش مورد بسنده می کنیم : سوال : جنگ روز عاشورا توسط چه ی آغاز کرد؟ پاسخ : جنگ از صبح روز عاشورا که به نظر می رسد که حدود ساعت 9 تا 5/9 صبح است توسط عمرسعد آغاز شد. و فریاد زد ای لشکریان خدا سوار شوید، می خواهم شما را به بهشت ببرم. خودش اولین تیر را رها کرد .پس ازآن 10000 چوبه تیر به سمت یاران پرتاب د که هیچ تن از یاران نبود که تیر نخورده باشد و پس از آن جنگ تن به تن شروع شد. به مناسبت اربعین حسینی نمایشگاه "عاشورا در آئینه صنایع دستی و هنرهای سنتی" در گالری نقش خانه هنرهای سنتی اصفهان برگزار می شود. محفل عشاق مجلس عزای حسین (ع) همراه با قرائت زیارت پرفیض عاشورا و عزاداری سخنران : حجت ال والمسلمین مهدوی مداحان : حاج مسلم رضایی - سید مهران علوی - کربلایی فرهاد فلاحی زمان : از پنج شنبه شب ( شب ششم محرم ) مورخ 07/17/ 1393 تا دو شنبه شب ( شب عاشورا ) مورخ 07/12/ 1393 ساعت 22:00 ( ده شب ) مکان : مسجد حسین (ع) م آباد - سه راهی اسدآبادی هیات و کانون فرهنگی عشاق الحسین (ع) و بسیج مسجد حسین (ع) عباس نورایی از سن ۹سالگی یعنی سال۱۳۸۲ علاقه خود را در راستای خوندن و مداحی استارت زد و اولین قدم ایشان مکبری وتکبیر گویی در مسجد جامع خزانه بخارایی بود وهمزمان با ورود به مسجد وارد پایگاه ی خیبر و شد و درمحله شهید احمدی در هیات حضرت علی اصغر ع خواندن زیارت عاشورا را شروع کرد و تا حال. اینهم کمی اطلاع از وضعیت ایشان عزاداران مسجداعظم حضرت رقیه (س) در روز عاشورا : ابتدابعدازمیل صبحانه که چندین سال است توسط دوتن ازاعضاء مسجد تهیه شده بود زیارت عاشورا خوانده شد سپس هیئت که تعدادعزاداران بیش از 1500 تن بود در مسیر مسجد تا خیمه گاه برای عزاداری ودرهنگام اذن برای ادای فریضیه ظهر عاشورا در دو گروه آقایان وبانوان به سوی مصلی حرکت دودرصحن مصلی نسیم شهر پس از ظهربه ت حجت ال محسن زاده نسیم شهر کربلایی فردین عزتی مداح هیئت عزاداران مسجد اعظم حضرت رقیه (س) گزاران ظهر عاشورا را در سوگ اباعبدالله الحسین (ع) و یاران با وفایش به فیض رساند سپس گروه سرود وتواشیح نورالهدی کانون فرهنگی هنری مسجد حضرت رقیه (س) که در بسیاری از مراسمات به اجرای تواشیح می پردازند زبانحالی از ک ن یتیم ومظلوم حسین(ع) اجرا نمودند که حاضران وعزاداران را متاثر نمود،،وپس از عصر عاشورا و تعزیه خوانی ،زنجیر زن و ن به نوحه سرای وعزاداری پرداختند در محل مسیر تا مسجد را به عزاداری پرداختند ودر نهایت مسجد با احسان تهیه شده از سوی اعضاء خود با توزیع تعداد 4000 پرس غذای گرم از عزاداران ، میهمانان وهمسایگان مسجد پذیرایی نمود.لازم بیاد آوریست که مسجداعظم حضرت رقیه سلام الله علیه از شب ششم محرم تا ظهر روز عاشورا از محل نذورات واحسان قربانی ویک نوبت نیز از سوی اوقاف وامور خیریه غذای گرم توزیع نمود است.
















[ نقل مطالب تنها با ذکر منبع آزاد است ] از نهضت حسینی تا جامعه مهدوی (10) تسلیم عبدالله بن فاضل هاشمی به صادق علیه السلام عرض کرد: یابن رسول الله چرا روز عاشورا روز مصیبت و حزن و اشک و عزاداری گردید؟ چرا روز رحلت صلی الله علیه و آله و سلم و یا روز شهادت علی علیه السلام، فاطمه علیها السلام و یا مجتبی علیه السلام مانند روز عاشورا نشد؟ چرا عاشورا در تاریخ و در بین تمامی اقوام و ملل این چنین زنده مانده است؟ علیه السلام فرمودند: اعمال تاسوا و عاشورا .1 اگر ى را توفیق شامل حال شود در این شب در کربلا باشد و زیارت حسین علیه السلام کند و بیتوته نزد آن جناب نماید تا صبح خدا او را محشور فرماید آلوده به خون حسین علیه السلام در جمله با آن حضرت. 2. روز دهم روز شهادت ابو عبد الله الحسین علیه السلام و روز مصیبت و حزن ائمه اطهار علیهم السلام و شیعیان ایشان است و شایسته است که شیعیان در این روز مشغول کارى از کارهاى دنیا نگردند و از براى خانه خود چیزى ذخیره نکنند و مشغول گریه و نوحه و م. السلام علی الحسین و علی علی ابن الحسین وعلی اولاد الحسین وعلی اصحاب الحسین سلام به دوستان گرامی با توجه به آغاز ماه محرم، برآنیم تا در روز اربعین سرور آزادگان و سالار شهیدان حسین (ع) برنامه ختم زیارت عاشورا را با حضور شما به انجام رسانیم و ثواب آن را هدیه کنیم به حسین (ع) و فرزندانشان، حضرت ابو الفضل(ع) و یارانشان شما نیز می توانید ما را در این گام معنوی همراهی کنید در صورت تمایل اطلاع دهید تا نامتان را ثبت کنم. ************************************************************. پنجشنبه 96/1/17 جلسه زیارت عاشورا در زورخانه های بخش بهمن برگزار گردید.
http://s8.picofile.com/file/8291430176/ziyarat_ashora1_2_.jpg
http://s8.picofile.com/file/8291430168/ziyarat_ashora1_1_.jpg
http://s9.picofile.com/file/8291430142/ziyarat_ashora_7_.jpg
http://s9.picofile.com/file/8291430134/ziyarat_ashora_6_.jpg
http://s9.picofile.com/file/8291430118/ziyarat_ashora_2_.jpg
http://s8.picofile.com/file/8291430042/ziyarat_ashora_1_.jpg
http://s8.picofile.com/file/8291430050/ziyarat_ashora_5_.jpg
http://s8.picofile.com/file/8291430084/ziyarat_ashora_4_.jpg
فرهنگ عاشورا یک حرکت مثبت اصلاحی است که انسانها با الگوپذیری از آرمانهای واقعه کربلا درمسیر تقویت و حمایت از مظلومان و احقاق حق گام برداشته و با آگاهی و روشنگری،جنایت ظالمان و زیاده خواهی ستمگران را منزوی و متلاشی می نمایند.ظلم ستیزی،عد خواهی، و جوانمردی از میراث ارزشمند و ماندگار واقعه کربلا حسینی است که برای بشریت به ارمغان مانده در واقع آموزه های تاسوعا و عاشورا انسانهای را به بیزاری از استبداد،ظلم،دروغ،بی عد ی و ستم هدایت می کند.خیرخ. ب عذر خواهی میکنم از همه دوستان بخاطر هفته قبل و تشکر دارم از همه بچهای که ابراز همدردی از همتون ممنونم با به اربعین حسینی تصمیم گرفتیم با دوستان که این هفته زیارت عاشورا رو بصورت دست جمعی قرائت کنیم پس ... ماچهل نفر غروب پنج شنبه این هفته (20آذر)در هجدهمین قرارمون زیارت عاشورا رو قرائت می کنیم. روز حسینی تون بخیر یاعلی مدد ب عذر خواهی میکنم از همه دوستان بخاطر هفته قبل و تشکر دارم از همه بچهای که ابراز همدردی از همتون ممنونم با به اربعین حسینی تصمیم گرفتیم با دوستان که این هفته زیارت عاشورا رو بصورت دست جمعی قرائت کنیم پس ... ماچهل نفر غروب پنج شنبه این هفته (20آذر)در هجدهمین قرارمون زیارت عاشورا رو قرائت می کنیم. روز حسینی تون بخیر یاعلی مدد

جستجوهای اتفاقی